Dag 23: Visalia-Kings Canyon NP (Sequoia NP)

1 augustus 2016 - Kings Canyon National Park, California, Verenigde Staten

Over de dag van gisteren kan ik heel kort zijn. Een lange hete autorit van ruim 560 km door de Mohave desert. Vooral de eerste 250 km waren saai saai. Lange rechte weg met aan beide kanten zand zand en stof stof. Aangekomen in Visalia zag het er allemaal wat vriendelijker uit met veel druiven en citrus farms. Maar wederom heet heet. Ruim 42 graden schoon aan de haak. Hoogtepunt van de dag was ons diner in een oude brouwerij. Volgens Den de lekkerste steak tot nu toe.

7.15 wekker. Den lag er pas net weer in want die had lekker formule 1 via streampie zitten kijken vanaf 5 uur in de ochtend.

Vandaag gaan we weer hoog de bergen in naar Sequoia NP dus Romy pakt nog snel een reispilletje. Rond half 9 vertrekken we. Tis een korte rit van 60 km naar het park. Onderweg passeren we weer eindeloze boomgaarden, vooral citrus. Langzaam gaan we wat omhoog en de weg begint wat te slingeren. Romy wordt stiller en stiller en het gaat dus niet goed. En dan moet het ergste stuk nog komen. Hier gaan we in 25 km 1500 omhoog in talloze herpins Mooie klim om met de fiets te doen.

Uiteindelijk komen we bij de parkeerplaats aan. Romy heeft het net aan overleefd. Het is al echt zoeken voor een plekje.Tis zondag dus extra druk. Uiteindelijk vinden we helemaal achterin nog een plek. Neerzetten en de rest met de shutllebussen. Omdat we zo hoog zitten, ongeveer 2200 m, is de temperatuur ook een zeer aangename 25 graden. Heerlijk.

Sequioa NP staat eigenlijk maar bekend om 1 ding en dat zijn de zng reuzen Sequoia's of Mammoetbomen. Ze komen alleen in dit gebied voor. Het zijn de grootste levende organismen ter wereld qua volume. De allergrootste, General Sherman Tree, staat in dit park. 84 m hoog, 33 m omtrek stam, ruim 1400 m3 inhoud en 2200 jaar oud.. Hij groeit niet meer in de hoogte, de top is dood. Wel neemt het volume nog elk jaar toe. Eerst gaan we naar het zgn Giant Forest, waar ook General Sherman staat. Hier staan 4 van de 5 grootste bomen ter wereld. Via een mooi wandelpad loop je er heen. Her en der zie je al gigantische Sequoia's staan. Tis niet zo zeer de lengte die zo indrukwekkend is maar vooral de stamomtrek. Giant Forest bestaat niet, zoals ik zelf dacht, geheel uit Sequoia's, maar het is eigenlijk een groot dennenbos met her en der Sequoia's, individueel of soms in kleine groepjes. De dennenbomen zijn bijna net zo lang, maar veel dunner.

Opeens doemt ie op tussen de naaldbomen. Zeer indrukwekkend. Het valt nog niet mee om zoiets op de foto te krijgen. Iedereen wil natuurlijk met zijn hele gezin voor de General Sherman Tree op de foto dus het is aansluiten in de rij.General Sherman TreeGeneral Sherman TreeSequoia NPGiant Forest

Zoekplaatje Sequoia

Op bovenstaande foto sta ik pal onder de boom. Om de verhoudingen maar ff weer te geven.

Hierna gaan we nog een gedeelte van een trail lopen door dit reuzenbos. Links en rechts staan de gigantische bomen en ik knip me een ongeluk. Plotseling zie ik een paar 100 meter voor me wat beroering. Ik hoor vaag iets over beren en we lopen er snel heen. Helaas zijn we net te laat. Het was een jonge beer die zich weer snel uit de voeten maakte. Ik zie hem nog wel op de foto staan bij een Fransman.

Na dit zeer indrukwekkende gedeelte van het park gaan we richting Village om wat te eten. Tis hier allemaal net wat primitiever dan in andere parken maar we scoren een hotdog en wat patat.

Dan weer met de shuttlebus naar een andere gedeelte van het park, Moro Rock. Omdat het zo druk is moeten we telkens best lang wachten bij de haltes en we verliezen aardig wat tijd. Aangekomen bij Moro rock ziet Miran het niet zitten om helemaal naar boven te klimmen. Moro rock is een uitstekende rotspunt waar je een 360 graden view over het park hebt. Het pad er naar toe hebben ze middels 350 treden naar boven gemaakt. Af en toe is het steil en heel smal met een diepe afgrond pal naast je. Maar goed dat Miran niet mee is gegaan want die had acuut omgedraaid. Boven weer wat foto's gemaakt en hup naar beneden. Onderweg naar beneden komen we nog iemand tegen in een afschuwelijk shirt, iets met Opel erop en oranje/blauw achtig? Den vraagt zich meteen af wie de Johan Cruijff heeft gewonnen. Later in het hotel zien we dat de goeie hebben gewonnen.

Moro RockMoro Rock

Tis ondertussen na vieren en we moeten nog bijna een uur naar ons hotel rijden. Dit ligt in Kings Canyon NP, naast Sequoia NP. De Lodge staat midden in de natuur tussen de dennen en Sequoia bomen in. Helaas is het restaurant gesloten ivm verbouwing dus nemen we 2 giga pizza/s bij de supermarkt en dat is ons diner van vanavond. Groot blik Heineken erbij en de avond kan niet meer stuk.

Tot morgen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ron Hart:
    1 augustus 2016
    Hey Thijs, het is geen kwestie van goede en slechte. De wedstrijd was niet -zonder meer- door PSV gewonnen. En alle shirts van Feyenoord die niet standaard rood/wit zijn, zijn inderdaad lelijk. Maar dat geldt natuurlijk ook voor PSV die deze wedstrijd in een lichtblauw/donkerblauw enseble hebben gespeeld ;-).
  2. Thijs Reinen:
    2 augustus 2016
    haha Ron, ben jij ook al zo'n Feyenoorder? Had wel een reactie verwacht van Char of Opa of van Franske, maar niet van jou.
    Tot gauw